Tu najdeš vprašanja, ki najpogosteje zanimajo novinarje, včasih pa tudi bolj nadobudne Rifuzlarje.

Pri objavi je obvezna navedba vira: rifuzl.si

Rifuzl se nahaja v Šiški, na Celovški cesti 111, v neposredni bližini Kina Šiška. Delovni čas in kako priti do trgovine je objavljeno na strani kontakt.

Manca in Primož sva bila z dvema prijateljema leta 2016 v Grčiji na dopustu. Ko smo nekega večera sedeli na plaži in čakali na sončni zahod, smo opazili, da je v mivki, na kateri smo sedeli, ogromno plastičnih delcev - ovitkov od sladoleda, čokoladic, slamic, plastenk …. Spraševali smo se, od kod je vsa ta plastika prišla in kako to, da je toliko konča v morju ali na obalah.

Po premišljevanju smo priši do ideje, da se je problema potrebno lotiti na začetku - tako, da plastični odpadki sploh ne nastanejo. Prijatelja (ki sta s primorske) sta povedala, da je možno iti v Fructal, kjer dobiš nepakirane frutabele in tako smo prišli do ideje za trgovino, kjer nič ne bi bilo pakirano v plastično embalažo, pač pa bi stranke prinesle s seboj svojo in si jo napolnile.

Ko smo se vrnili z dopusta je Manca začela raziskovati in odkrila, da so se v tujini že začele pojavljati takšne trgovine. Obiskala sva eno takšno v Munchenu, kasneje tudi drugod.

Nekrakrat je izgledalo, kot da se bo takšna trgovina odprla tudi pri nas, vendar ko se do lanskega leta ni, sva se odločila, da to narediva midva.

Na poti od ideje do odprtja se je prvi večji problem pojavil pri iskanju lokacije. Na internetu ni bilo nobenih pametnih oglasov. Veliko sva hodila na sprehode po različnih delih Ljubljane. Na nedeljskem sprehodu po Šiški sva zasledila zanimiv oglas. Poklicala sva in se dogovorila za ogled. Bilo je še veliko drugih interesentov, saj gre za precej frekventno lokacijo. Lastnika sva, kot je sam povedal, na koncu prepričala z idejo in z energijo. Potem smo dobili ta prostor.

Kasneje se je pojavil problem s financami. Nekaj prihrankov sva imela, ampak ni bilo dovolj. Na banki sva vzela kredit za polovico vrednosti projekta, kar je zadoščalo za začetek. Poskusila sva tudi s pridobivanjem sredstev na razpisih, vendar so nama pri agenciji, ki se s tem ukvarja, hitro povedali, da imava z dejavnostjo trgovine izredno malo možnosti - da so razpisi primernejši za bolj “inovativna” podjetja.

Veliko smo investirali v samo zgodbo, tudi kar se tiče samega opremljanja trgovine. Pri tem nama je veliko pomagala ekipa iz Preoblikovalnice. Oprema prostora je iz odsluženih palet, ki tukaj služijo novemu namenu. Vse je v lesu.

Bližje kot je bil datum odprtja, več stvari se je pojavilo, ki jih je bilo treba urediti in na katere prej nisva niti pomislila - HACCP, varstvo pri delu, požarni načrt, urediti davčno blagajno, postaviti in označiti cene, se dogovoriti z vsemi dobavitelji za sodelovanje, vnesti vse artikle, ... Naenkrat dnevi postanejo prekratki. Manca je 14 dni pred odprtjem še delala v UKC Ljubljana, Primož vodi še drugo podjetje – ProteusThemes.

Ampak v ozadju je bila vedno velika motivacija in želja. Zato lahko rešiš vsak problem, ki se pojavi na tej poti.

Na začetku sva večinoma kontaktirala tiste dobavitelje, od katerih sva kupovala že prej sama (tržnica, skupnostno naročanje, …). Pri dobaviteljih je bil velik interes in odobravanje.

Po objavi videa so naju začeli kontaktirati tudi sami. Javili so se kmetovalci, butični proizvajalci in ekološke kmetije, pri katerih je zaradi majhne količine izdelkov ponudba manj primerna za v nakupovalne centre. Večinoma so nama pisali prek emaila ali messengerja.

Predvsem z večino lokalnih dobaviteljev smo se lahko dogovorili, da dostavijo večje količine v embalaži, ki jo ob naslednji dostavi vrnemo in na ta način kroži. Z uvoženimi izdelki, kot je riž, še iščemo najboljšo prakso. Rifuzl deluje transparentno in vsakemu, ki ga zanima, razložimo za konkreten izdelek, kako pride do trgovine. V prihodnosti pa bomo za vsak posamezen izdelek označili tudi na spletni strani od kod pride in kako pride pakiran do trgovine in če pri tem nastanejo kakšni odpadki.

V Rifuzlu izobražujemo obe strani: dobavitelje in kupce. Nismo še tam, kjer si želimo biti, ampak delamo v tej smeri in vsak dan je sestavljen iz malih zmag, ki pripomorejo k čistejši prihodnosti.

Na splošno pa v Rifuzlu pridelamo izjemno malo odpadkov, pa še ti so takšni, ki se dejansko reciklirajo, saj gre za čisto, transportno embalažo.

V Rifuzl moraš priti pripravljen. Stranke prinesejo s seboj svojo embalažo. V trgovini so na voljo tudi rabljeni stekleni kozarci (brezplačno) in bolj praktični novi kozarci na patent. Zelo vzpodbujamo k temu, da stranke embalaže ne kupujejo tukaj. Drugi izdelki, recimo jogurti, pa so v povratni stekleni embalaži, za katero se plača kavcija in jo stranke vrnejo k nam, mi pa dobavitelju za ponovno uporabo.

Tudi proces nakupa je malenkost specifičen. Najprej stranka na tehtnici stehta embalažo in dobi nalepko s podatkom o teži prazne embalaže. Potem si kupci napolnijo živila v svoje posode. Na koncu pridejo na blagajno, kjer se vse skupaj stehta še enkrat, pri čemer se odšteje maso embalaže. Celoten potek imamo posnet in razložen na tej strani.

Stranke si po navadi pred nakupom pomagajo s seznamom izdelkov, ki je objavljen na naši spleti strani in se vsako uro posodobi (s stanjem trenutne zaloge in novimi izdelki). Imamo že čez 700 artiklov, večinoma so to živila (riž, stročnice, granole, kosmiči, moke, testenine, vložnine, sladkarije, svež kruh, pijače, med, mlečni izdelki, rastlinski veganski napitki, jajca, sladoled), imamo pa tudi pripomočke za življenje brez odpadkov (razne steklene kozarce za shranjevanje, bombažne vrečke, lesen pribor), čistila (od pralnega praška do sode bikarbone) in kozmetiko (WC papir, deodorante, menstrualne skodelice, mila, pralne vložke, zobne ščetke, zobne nitke).

Velik poudarek naše ponudbe imajo izdelki iz lokalne, tudi ekološke pridelave. To je tudi želja večine naših strank. Trgovino smo odprli z okoli 300 izdeli, trenutno jih je že okoli 700. Ni tedna, da ne dodamo novega izdelka.

Poleti 2019 smo tudi začeli s spletnim naročanjem sveže zelenjave, ki nam jo tedensko pripravi lokalno vrtnarstvo iz doline Selške Sore - stranke do četrtka oddajo naročila, v petek jih pričaka v Rifuzlu gajbica z naročenimi izdelki.

Velika izbira izdelkov (recimo namazov) je tudi za vegetarijance in vegane.

Primerljive ponudbe je v navadnih trgovinah relativno malo, saj dajemo prednost predvsem lokalnim proizvajalcem - kmetijam, pretežno z ekološkim certifikatom, ki po večini nimajo proizvodnje, da bi lahko prodajali v velikih verigah. Ker želimo biti pravični do obeh strani - da ne “odiramo” kupcev, po drugi strani pa da proizvajalci dobijo pravično plačilo - so cene temu primerne. V povprečju višje kot v supermarketih in nižje od pakiranih primerljivih izdelkov v specializiranih trgovinah. Midva sva večino živil in artiklov uporabljala že prej v najinem življenju in zato veva, da so odlične kvalitete! Stranke se redno vračajo po nakupe in nam povedo, da nudimo odlično kvaliteto za sprejemljivo ceno. Prednost je tudi to, da lahko kupijo majšo količino, preverijo če jim ustreza in se potem odločijo.

Ker je na žalost danes plastika praktično zastonj, je nemogoče pričakovati, da bodo zaradi prodaje v rinfuzi izdelki bistveno cenejši. K sreči se tudi zakonodaja premika v smeri, da temu ne bo vedno tako, oziroma bo plastika za enkratno uporabo prepovedana, kar z veseljem pozdravljamo.

Naše redne stranke so praviloma ozaveščene mlade družine, mlade mamice, ki želijo najboljše za svoje otroke (ker prodajamo kvalitetne, pretežno ekološke izdelke po ugodni ceni) in hkrati želijo prispevati k temu, da ohranimo čisto naravo tudi za prihodnje generacije. Te k nam pridejo tudi iz bolj oddaljenih koncev Slovenije v nakup, ko jih pot prinese mimo. Kmalu bomo za takšne ponudili posebno storitev, da se jim ne bo potrebno toliko voziti.

Seveda pa imamo veliko tudi strank, ki živijo v bližini, jim odgovarja lokacija in naša ponudba - Šiška je gosto naseljena, lokacija ob Kinu Šiška je tudi precej frekventna, parkirišče je urejeno.

V veliki večini se stranke, ko enkrat osvojijo način nakupovanja brez embalaže, zelo pogosto vračajo. Nekateri pravijo, da skorajda ne gredo več v navadne trgovine, saj že vse stvari dobijo pri nas. Mi poslušamo njihove predloge in izpopolnjujemo ponudbo v Rifuzlu.

Kljub temu, da so dnevi včasih prekratki, je užitek videti nasmejane obraze, ki stopijo v trgovino. Predvsem so to mlajši pari in družine. Napredek odprtja Rifuzla so spremljali na naši Facebook strani in pridejo pripravljeni, s svojimi vrečami in kozarci. Če so jih po drugih trgovinah za takšno nakupovanje čudno gledali, smo jih mi veseli in jih vzpodbujamo. Konec dneva je najlepše darilo in motivacija za naprej tudi to, ko svoje nakupe poslikajo in nam pošljelo slike po Facebooku ali Instagramu. Vidimo, da nas je vsak dan več takšnih, ki si želimo biti del te spremembe na boljše.

Okoljska ozaveščenost med Slovenci narašča, vedno več nas je takih, ki se to miselnost trudimo širiti in spodbujati, prav tako je povpraševanje po trajnostnih izdelkih in trajnostnem načinu nakupovanja vedno večje.

Poslanstvno Rifuzla je jasno: narediti vsakodnevno nakupovanje tako enostavno in prijetno, da potrošnik rajši zavije k nam, kot v navadno trgovino. Od tod tudi velika skrb za opremljenost trgovine, kvalitetno ponudbo, vrhunsko postrežbo in storitev. Delamo tudi že na spletnem naročanju izdelkov in dostavi na dom v trajnostni embalaži za večkratno uporabo.

Vsaka večja sprememba v družbi je sestavljena in množice manjših. Z eno trgovino Rifuzl še ne bova rešila sveta problema odpadkov in plastike, vesela pa sva, da lahko pripomoremo z ozaveščanjem in Rifuzl zdaj ponuja alternativo nakupovanja ljudem, ki verjamejo v isto, kot verjamemo mi: da je plastične embalaže preveč in da je čas za spremembo. V Sloveniji pridelamo veliko odličnih izdelkov, od živil do čistil, zakaj ne bi do naših domov prišli na okolju prijazen, trajnosten način?

O problematiki plastike in odpadkov je vedno več govora in imava občutek, da bomo v bližnji prihodnosti morali še veliko spremeniti poleg nakupovanja, če želimo ohraniti naravo, podnebje, živali, rastline in konec koncev sebe.

Seveda, tudi ustanovitelja Rifuzla - Manca in Primož - živiva po zero waste načelih!

Večina ljudi danes ne obožuje nakupovanje v supermarketih. Zanima jih le to, kako dobiti dobrine iz trgovine do doma - enostavno, hitro in poceni. Z uporabo tehnologije je to možno narediti bolje, kot to danes počnejo navadne trgovine.

Imamo načrte za širitev, ki pa so morda malo bolj moderni, kot večina ljudi pričakuje. Verjetno se ne bomo širili toliko v smislu fizičnih trgovin, kot v smislu spletnega naročanja in dostave na dom. Prve korak v to smer testno že izvajamo, kaj več o tem pa kmalu 🙂

Dnevno v Rifuzlu zavije med 50 in 70 strank, še približno enkrat toliko je ljudi, ki pridejo trgovino le pogledati, pa se kasneje vrnejo kot stranke.

Od avgusta 2019 dalje Rifuzl pokriva svoje stroške, kar pomeni, da je trgovina brez embalaže tudi v Sloveniji lahko povsem delujoč poslovni model.

Če potrebujete fotografije za objavo ali logotip, mi pišite na primoz afna rifuzl pika si.